Négysávos, gyorsforgalmi: na, ez nem vezet Kaposvárra…

Gelencsér: „elkerüli Somogybabodot, ezért hívják Somogybabod elkerülőnek”

A fenti magvas bölcsességből is kiderül: zsenik járnak közöttünk, Fidesz-képviselőnek álcázva magukat. Nem tölt el bennünket különösebb elégedettséggel, ha egyszer-egyszer (na, jó: szinte mindig) kiviláglik: írásainkban helyesen következtettünk, s a tények utólag minket igazolnak. Miután a 67-es út nekünk is afféle kiemelt „projektünk”, számos alkalommal elmondtuk: a témában elhangzott politikusi ígéretek és nyilatkozatok jellemzően köszönő viszonyban sincsenek az igazsággal, s leginkább annak elkendőzésére szolgálnak. Így pl. Gelencsér Attilának a tegnapi, Somogy Tv-ben nyújtott alakítása is, habár felületes szemlélő számára akár tűnhetett úgy is, hogy az érdemdús kaposvári honatya éppenséggel a KAPOS-T kottájából énekel.

Elégedetlenségről, zúgolódásról hallani mostanában a helyi Fidesz köreiből és soraiból, persze leginkább a fazéktól távolabb szorult talpasoktól. Elegük van Szita Károly kiégett, elfásult, ötlettelen cinizmusából, abból, hogy bloggerkedéssel, „megyei-jogú-várososdival”, Lázár Jánoshoz való dörgölőzéssel próbál ismét országos tényező lenni, miután itthon nagyjából elfogyott a tudománya. És elegük van a babérjain üldögélő Gelencsér Attilából is, akiről ma már egyértelműen látszik, hogy csupán az előző ciklusban megkezdett pecsenyesütögetést folytatja, s egyikük sem képes még Fidesz-szinten sem innovatív, politikaalakító tényező lenni (pedig afféle Tállai András-szerű sutyerákok a versenytársak), melyből valami haszna származhatna a térségnek és a városnak.

Láthatóan ezt próbálja Gelencsér kompenzálni, és persze a trafikbűntényben és a halálbüntetés-hisztériában játszott csúfos szerepéről a figyelmet elterelni mostani, hirtelen jött aktivitásával. Rájött, hogy a 67-es út ügyében – éppen a Fidesz mélyrepülésének kapcsán – megmozdult valami, s erre a hullámra neki is fel kell ülnie. Elballagott hát Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez, és megkérdezte, hogy is állnak a dolgok. Láss csodát, túljutott a portáson…

gelencser_som_tv_2

Zöld utat kaptak a zöldségek. Itt éppen a EU szerepéről szól a mese: köztudomású, hogy minden miattuk van.

Aztán tegnap f@szányosan, saját kis háztáji tévéjében, valamelyik álmélkodva pillogó kis háziállatkájának elmesélte, mit is mondtak neki odafent. Láss csodát megint, éppen azt, amit a KAPOS-T itt, itt és itt megírt. Azt, hogy neeeem, nem vezet majd négysávos gyorsforgalmi út Kaposvárra, hiába ígérte meg ezt a drága miniszterelnök, hiába reménykedtek benne a minap kezdődött kampány után sokan. Ezt persze Gelencsér úgy adja elő, mintha valami különös kiváltságban részesülne Kaposvár, mintha direkt örülnünk kéne annak, hogy csak két sáv lesz, és nem foglalja el a rusnya beton azt a szép zöld gyepet.

Kérdés, mit szólnak majd Kaposvár polgárai ahhoz a nettó megaláztatáshoz, hogy Soprontól Zalaegerszegig, Békéscsabától Szolnokig minden megyei jogú város négysávos összeköttetést kap a gyorsforgalmi úthálózathoz, kivéve Kaposvárt. Mi volnánk itten a fordított gyevi bírók, mint már annyiszor…

Ezek a lehangoló tények sajnos stimmeltek a képviselő úr beismerésszerű kiselőadásában, a magyarázatok azonban már ezer sebből véreztek: támpontul Németh Lászlóné akkori fejlesztési miniszter Kolber István képviselői kérdésére 2014. januárjában adott válaszát tekinthetjük, melyet a Világgazdaság cikke közölt részletesen. Az első, a Desedán keresztülvezető és Somogyaszalót elkerülő szakasz új nyomvonalra tereléséről a mai napig, öt év után sem tudjuk, hogy miért kellett éppen egy Natura 2000-es természetvédelmi területre áthelyezni a nyomvonalát önkényesen, hacsak éppen nem az időhúzás kedvéért. Erre soha, senki nem adott magyarázatot, s a mai napig nincs érvényes, engedélyes terve, s nem tudható, hogy hol tart az ezzel kapcsolatos közbeszerzés. Némethné említett válaszában cirkalmasan kifejti, hogy a környezetvédelmi hatóság kap majdnem egy évet annak a dokumentációnak az elkészítésére, amely aztán a hatásvizsgálat alapjául szolgál majd, s szerinte 2015 legvégére lehetnek engedélyes kiviteli tervek. Ehhez képest a Somogy Tv tudósításában már meglévő engedélyekről van szó e szakaszra.

Ami azonban súlyosabb: Némethné alig egy éve adott válaszában még arról beszél, hogy a 2-9. szakaszokat, tehát a teljes Mernye-Somogybabod közti rész terveinek csak a meghosszabbítását kell kezdeményezni. Ehhez képest, mint azt több alkalommal említettük, a NIF Zrt. ide is kiírta újból a teljes tervezést, határidő 2015. november. Pénzpocsékolás, időveszteség, és kérdés, hogy ezek után nincs-e szükség újabb környezetvédelmi vizsgálatokra.

orban_szita_extra

A messzelátók. Csak a kezemet tessék figyelni, meg azt a narancssárga csíkot a fejem felett, amiben azok az édes-szép szavak vannak…

Gelencsér Attila a finanszírozással kapcsolatban engedi el az éterbe a legnagyobb ostobaságot: szerinte „valamikor augusztus és szeptember körül nyílik meg a 2014-2020 közti új európai ciklus IKOP-forrása … s csak ezt kell megvárnunk”. Ma már a gyerekek is tudják Attila, hogy az EU utófinanszíroz: nem kell megnyílnia semminek, s várni sincs mire. A kormány 1696/2014. (XI. 26.) számú határozatában már tavaly eldöntötte, hogy mely projekteket finanszírozza az IKOP-ból, ezeket elindítja, mikor akarja, és, ha rendben lesznek, kifizetik. Úgy, mint az M4-es Abony és Fegyvernek közti szakaszát, melyet a magyar állam már akkor elkezdett a saját szakállára építeni, mikor még be sem fejeződtek az erről szóló tárgyalások. Ezt megtehették volna az 67-essel kapcsolatban is – ha akarják.

A legnagyobb blődség azonban a kínos kis riport kb. második percében hangzik el, mikor Gelencsér azt állítja, azért állt öt évig a beruházás, mert az „Európai Unió szakaszokat nem hajlandó finanszírozni, forrást csak mind az összes, kilenc szakaszra érvényes engedély esetén ad”. Olyan átlátszó ez, mint Pomádé király új ruhája: Attilánk egetrengető marhasággal magyarázza az öt éve a Fidesz hibájából csúszó beruházás bizonyítványát. Sorolhatnánk hosszan, hány „szakaszt” támogat az Unió jelenleg is az országban, s, hogy mást ne mondjunk, a 67-es ebben a formájában maga is egy töredék, hiszen a Kaposvár-Kaposfüred és a Balatonszemes-Somogytúr „szakasz” már hosszú évek óta kész. Megismételjük: miután a magyar kormány az Integrált Közútfejlesztési Operatív Program részleteiről megállapodott az Unióval, akkor, annyi szakaszban, és ott építkezik, ahol akar.

Egyszóval az a „szakasz”, amit Gelencsér Attila „szakaszvezető” annak nevez. Amúgy a lehangoló kis magánszám kapcsán feltűnhetett az is, hogy ezúttal sem a Szita-média (Kapos Tv, Kaposvár Most), sem a Somogyi nem volt partner a szerecsenmosdatásban. Van, ami már nekik is kínos.

A fő kérdés azonban nyitott és felettébb izgalmas: mikor Orbán Viktort Kaposvárra veti a balsorsunk, cserélnek-e benne memóriakártyát, vagy itt is azt ismételgeti majd: négysávos, négysávos, négysávos

H. I.

Kapcsolódó cikkek: