Hazugságok hálójában: a legtöbb EU-támogatású fejlesztés megtévesztésre épül – Kaposváron is

Elővárosi vicinális P+R parkolóval súlyosbítva

Alig néhány napja derült egy jót a fél ország azon, hogy a Székesfehérvár-Balatonfüred közti vasútvonal villamosítását „elővárosi vasútként” próbálja eladni a kormány az Uniónak, holott a két város közt 65 kilométer a távolság, és más megyében vannak. Ennek kapcsán tűnt fel többeknek, hogy ugyanezt tették a Kaposvár-Fonyód vonal felújításakor is: pl. a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. februári közleményében ezzel a kifejezéssel utal rá. Ezzel azon kívül, hogy ordas nagy hazugság, más baj is van: olyan tételeket is meg kell valósítani, amelyek alaposan megdrágítják a beruházást. Például P+R parkolókra, melyek üresen fognak árválkodni, míg az fél évszázadnál is öregebb síneket máshonnan bontottakra cserélik. Hiába: ha egyszer az ország arra szavazott, hogy Mészáros Lőrinc tovább gyarapodjék, akkor ez a minimum.

Képzeljük el, amint a tüskevári városrészben élő nyugdíjas házaspár, legyenek Kovácsék, felszerszámozzák a hét közben ritkán használt, megkímélt állapotú Suzuki Ignist, és legurulnak vele a jó ötszáz méterre lévő Kapostüskevár vasúti megálló mögötti P+R parkolóba, hogy aztán felszálljanak a Fonyód felé hasító elővárosi szupervonatra, eltölteni a hétvégét a balatonfenyvesi, ún. munkástelkek egyikén épült vityillójukban, valahol az egykor nagyhírű Kupa vendéglő mögötti susnyásban.

Az Ignis pedig hűségesen várakozik egészen vasárnap estig, mikor aztán bezúz a „fonyódi fürdős”, kipihent, felüdült gazdáival. Ugye, mennyire életszerű is mindez?

Pedig, sőt „peddddig” nem csalás, nem ámítás (dehogynem), ott virít az állomásépület mögött a friss, még le sem viakolorozott betonplacc (ami késik, nem múlik):

 

Jó sok fát kellett kivágni hozzá, de (majdnem) elkészült: nélkülözhetetlen P+R parkoló a kapostüskevári vasúti megálló mögött.

 

És sajnos azt kell mondanunk, hogy olyan EU-s fejlesztést volna nehéz találni – nálunk és az országban egyaránt – ahol a pályázatban foglaltak kisebb vagy nagyobb része ne lenne nettó hazugság. Hogy ne menjünk messze a vasúttól: köztudomású, hogy a kaposvári vasútállomás épületét a MÁV szintén európai forrásból újította fel,

azzal, hogy „funkcióbővítésen” meg át az épület: lesz benne egy kormányablak.

Hangsúlyozzuk újra: ezzel az a baj, hogy a nagyon is alapjáraton működő, legyünk őszinték: teljesen felesleges hivatal kialakítása más, fontos elemektől vette el a pénzt (a hülyeség és régi barátunk, Mészáros Lőrinc, merthogy a ZÁÉV is az övé, vállvetve dolgoztak ezen). Az épület főbejárata olyan, mintha húsz éve tömegek özönlenének ki-be rajta, pedig a vasút igencsak szerény szerepet tölt be Kaposvár és a környék közlekedésében: kevesebb, mint öt százaléknyi utast „forgalmaznak”.

A külső, szerencsétlenül megválasztott térburkolat mocsokfoltjait már az isten sem veszi ki, a peronfedés deszkázata pedig mint egy birkahodályé.

Viszont van a resti helyett kormányablak. Hurrá.

Vannak aztán korábbi példák is: ilyen volt a belváros, az Ady és Noszlopy utcák „funkcióbővítő” fejlesztése, amely körülbelül annyit jelentett, hogy telerakták a Noszlopyt – ahol az óriásplatánokról télen-nyáron potyog valami – szökőkutakkal, az Adyban, ahol nyáron szétsüti az ember fejét a nap, a puszta kő van, más semmi.

Jó, megadjuk: ha esik egy kis eső, az Ady Endre utca is egy perc alatt pancsolóvá válik…

De említhetnénk az Agorát ugyanígy: ott azt hazudta be a városvezetés, hogy valódi „agóra” épül a régi Kilián helyén. „Pezsgő élet, városi találkahely, forró pont, ahol a dolgok történnek.” Pontosan tudja minden kaposvári, hogy ebből semmi sem lett: ugyanaz a későszocialista kultúrházi világ fogadja azt, aki ide téved. Sőt: régen volt élet, most nincs. Ezen az ideiglenesen itt állomásozó Csikys marketing-csapatok sem tudtak érdemben változtatni.

Egy valamire való vendéglátóhely sem bírt itt gyökeret verni, annyira sikerült beépülnie a város életébe.

Vigasságok tere? Mond valamit azon kívül, hogy az év döntő részében parkolóhelyül szolgál a megyei közgyűlés járműveinek? Ha itt nem hazudtak piszkosul nagyot pénzlenyúlás ürügyén, akkor sehol.

 

A Vigasságok Tere. Az év nagy részében – a fantáziaképpel ellentétben – többnyire zárva van, és csupán parkolóhelyül szolgál – hatszáz millióért.

 

Ám, ha előre tekintünk, ott is szép, méretes hazugságok várnak ránk: itt van például az ezerszer elátkozott „intermodális”, más néven „Kaposvári Közlekedési Központ”. Azért szeretik más néven emlegetni, mert az eredeti elképzelésekhez képest

qrvára nem intermodális: nem kapcsol össze ugyanis eltérő közlekedési eszközöket.

Szita Károly és propagandagépezete hosszú évekig ebből az egy dologból élt: makettek, sajtótájékoztatók, kis- és nagyfilmek, újabb és újabb évértékelők harsogták az „évszázad beruházásának”. Aztán kiderült, hogy a MÁV, miután már elköltöttek közel félmilliárd forint közpénzt a tervekre (!)

úgy pattintotta le Szitát és kicsinynek nem mondható, ám annál ütőképtelenebb csapatát, mint ősszel a büdösbogarat szokás.

Nem adtak át egy négyzetmétert sem, így Kaposvár, hogy a teljes blamát elkerüljék, kisírt egy olyan változatot, amely csak pár tíz méterrel odébb teszi a mostani helyéről a távolsági buszpályaudvart – kvázi megcseréli a Budai Nagy Antal utcával, s persze nem létesít semmilyen kapcsolatot a vasúttal.

Ez már több egy kis füllentésnél: gyakorlatilag teljesen felesleges pénzkidobás.

A legnagyobb hazugság, hogy állítják: a beruházás szoros tartozéka a Béla király utcai felüljáró. Ugyan miért? Hogyan?

Közben, mint egy metálfényű álom, halkan besiklik a fonyódi vonat – kérdés persze, hogy Fonyód az elővárosa Kaposvárnak, vagy fordítva – és a Kovács házaspár bekászálódik a – tessék nyugodtan hangosan nevetni – kapostüskevári P+R parkolóban türelmesen várakozó Ignisbe.

Persze az is lehet, hogy – lévén kalandvágyó nyugdíjasok – bevonatoznak az esti fényárban úszó nagyállomásra elintézni egy-két hivatalos ügyet (ja, nem), aztán megvacsoráznak bimbózó ifjúságuk egykori színhelyén, az „Ifiben, vagy Kiliánban”, kinek, hogy tetszik, ahol a fél város apraja-nagyja nyüzsög (ez sem nyert), vagy lenéznek a Vigasságok Terére, ahol egymást érik a színes kulturális attrakciók (hát persze).

Még szerencse, hogy a Noszlopyban biztosra mehetnek: folyvást szól az utolérhetetlenül eredeti Négy évszak ettől a Vivalditól, és, ha szerencséjük van, egy egészséges szökőkút-produkciót is láthatnak a közeli Fidesz-söröző valamelyik vendégétől. Oda se neki: gyomorsaválló kínai műkőből van minden.

H. I.


Fontos információ: a Facebook megváltoztatta az Ön által követett oldalak megjelenítését!

Ha tudni akar arról, amit Kaposvár vezetése és az általa uralt cselédmédia elhallgat, csupán annyit kell tennie, hogy Facebook-oldalunkon a „követés” gombra kattintás után állítsa be a „megjelenítés elsőként” opciót!

Így nem veszítjük egymást szem elől! Köszönjük!