Sovány diadal: a Népszabadság szerint nem lesz díjköteles a 61-es Kaposvárt elkerülő szakasza

Nemrég tette közzé a Népszabadság „Meghátrált az Orbán-kormány” címmel tudósítását a mai kormányülésről, melyen döntés született a tavaly decemberben kapkodva, elhamarkodottan, előkészítetlenül bevezetett útdíj-rendelet módosításáról. A „meghátrálás” persze erős kifejezés: néhány ponton változtattak csupán a jogszabályon, többek közt a Liszt Ferenc repülőtérre vezető utat vették ki a fizetős szakaszok közül. Az országban számos ponton elszórt, befejezetlen, csonka, gyorsforgalminak csúfolt útszakaszokra kivetett sarcot – nyilvánvalóan a közfelháborodás és a látható társadalmi ellenállás nyomán – egyelőre, míg a szóban forgó útdarab nem csatlakozik egy másik hasonlóhoz – szintén elvetették. Ez várható volt: a reptéri úttal nem akarta Orbán az amúgy is nyilvánvalóan Budapest „megbüntetéséről” szóló provokációt túltolni, így viszont a vidéki, hasonló szituációkban is engednie kellett.

Ebbe a körbe került be a 61-es út Kaposvárt elkerülő szakasza is, minthogy valóban nem csatlakozik semmihez a régi 61-esen kívül, s ez még néhány évtizedig így is marad. Úgy tűnik, nem jött be tehát Szita Károly javaslata, mely szerint vissza kéne minősíteni az utat, és így venni ki a fizetősök közül. Hízott volna a kaposvári polgármester mája, ha Kaposvárral kivételeznek, és mindenki másnak fizetnie kell, s mindezt úgy adhatta volna itthon elő, mint saját politikai befolyásának bizonyítékát. Erről azonban szó sincs: sem a szombathelyieknek a 86-osért, sem másoknak, ahol az összeköttetés nincs meg, nem kell fizetniük. Viszont a szombathelyieknek – ellentétben Kaposvárral – már épül a gyorsforgalmi, 86-os útjuk százmilliárdért, hamarosan el is készül.

67_es_ut_sonline

Már talán a befejezéshez közelednénk, ha minden úgy lett volna, ahogy 2012-ben a nagy álmodó megálmodja, de nem úgy lett. Azt pedig halkan tegyük hozzá, hogy az unió nem kért semmiféle környezeti hatástanulmányt, ez csak az időhúzásra szolgált magyarázatul.

Ennél a Kaposvár számára pirrhuszi kis győzelemnél – melyben nem elhanyagolható szerepe volt annak a két és félezer embernek, akik a Kaposvári elkerülő ötezerért? Kösz, nem Facebook-oldalán nyilvánítottak véleményt – azonban sokkal szomorúbb, hogy az elkerülő nagy valószínűséggel az idők végezetéig ingyenes marad, habár biztosak vagyunk benne, hogy a kaposváriak többsége szívesen fizetne egy megyematricányi összeget évente, ha végre megvalósulna a gyorsforgalmi összeköttetés, lehetőleg két, de inkább három irányban. Erre azonban – mint az épp tegnap kiderült – nincs túl sok esély.

Álljon itt a fenti idézet pusztán azért, hogy mindenki képet alkothasson róla, mennyire szavahihetőek a fideszes politikusok Fónagy Jánostól Szita Károlyig és vissza, ha az ígéretek betartásáról van szó. 2012. április 5-én jelent meg a Somogyi Hírlapban, ill. a Sonline-n a Számon-kérés: szembesítettük Szita Károlyt a 32 pontjával című cikk – innen származik a képen látható részlet.

Azoknak pedig, akik akár passzívan, vagy épp a közösségi oldalon bármilyen aktivitást tanúsítva végigkövették az eseményeket, néhány dolgot biztosan el kell raktározniuk az emlékezetükbe, azon az egyszerű tanulságon túl, hogy Magyarországon olyan, hogy kormányzás, nyomokban sincsen, hacsak ezt az idegbeteg kapkodást, tanácstalanságot és gyerekes, pukkancs harciaskodást nem nevezzük annak. Ez láthatóan egyre kórosabb tüneteket produkál, hátrálás közben sorra veri le a porcelánokat maga körül, és egyre fokozódó agresszivitással próbálja leplezni szerencsétlenkedését.

Talán ezért – bár egyáltalán nem baj, hogy egy igazságtalan, ostoba sarccal kevesebb lett – nem kéne most elhamarkodottan „oszolj”-t vezényelni magunknak.

H. I.