Buszmegálló-blues három tételben
„Viral”, vírusként terjedő lett a Kaposkép c. Facebook-oldal egyik posztja nemrég: az ötszáz követővel rendelkező közösség fotója, amelyen a Berzsenyi utca elején lévő, szeméttel borított buszmegálló látható, több mint húszezer felhasználóhoz jutott el, hét és félezres aktivitást váltott ki. Már ez is megérne néhány elismerő sort, de bármilyen meglepő, nem fogunk beállni azok közé, akik az utazókat ostorozzák igénytelenségük, kulturálatlanságuk miatt, ugyanis, mint általában az efféle jelenség, jócskán túlmutat önmagán.
Egyes hozzászólók odáig süllyedtek, hogy a „vidékieket”, a „parasztokat” okolják,
elfelejtve, hogy ez a megálló számos helyi járatot is kiszolgál. A többség ugyanakkor – bár lehet, hogy ők is ugyanígy a vidékiekre gondoltak – maradt a szimpla „igénytelenség” gondolati nyomvonalán: nemtörődöm, lusta, tudatlan népség, akiknek kár is ilyen szép várost építeni.

A Kaposkép Facebook-oldal képe a Berzsenyi utcai buszmegállóról. Több mint húszezer felhasználó látta, hét és félezer volt a reakciók száma.
Az első kérdés: van egyáltalán értelme,
hogy egy közösségi oldalon valaki felhívja a figyelmet ezekre a jelenségekre? Nyilván van, hiszen, ha a húszezerből csak néhány százan érzik meg, micsoda közmegvetés sújtja – a Facebookon legalábbis – a szemetelőket, már megérte.
Azért azt is megjegyezték néhányan, hogy a legvehemensebb hozzászólók egyikének sem jutott eszébe, hogy figyelmeztessen bárkit is az utcán.
De örömmel jelenthetjük, ezen túl is
van értelme: Szita Károly, Kaposvár frissen újjáválasztott polgármestere ugyanis, habár szinte betegesen kerüli, hogy bármilyen kritikai észrevételre reagáljon, röviddel azután, hogy poszt hatalmasat futott, a saját közösségi oldalán így fogalmazott ama dicső alkalomból, hogy ismét a Kaposmenti Hulladék-gazdálkodási Önkormányzati Társulás elnökévé választották:
„rengeteg még a teendőnk, hogy csak egy példát említsek: a hétvégén se maradhatnak szemetesek a buszváróink!”
Szita nyilván ezzel is mentegetőzni akart, jelezni, hogy némiképp érthető, hogy hétvégén kevesebben takarítják a várost, de ő majd erről is gondoskodik.
Viszont így az is egyértelmű, hogy ő, vagy emberei hiába játsszák az eszüket,
hogy „mindenféle, interneten megjelenő álhírrel nem foglalkoznak” – ezt mondta egyszer a közgyűlésen – nagyon is figyelik a kritikus oldalakat, az ott megjelenő információkat, s persze azt, hogy kik és hogyan reagálnak rá.
Tehát látszólag és a felszínen van értelme, hiszen a polgármester reagált, és majd nyilván történik is valami annak ellenére, hogy az emberek „bunkók, igénytelenek”, és nem törődnek a környezetükkel, amit ez a drága ember saját pénzén, saját kezével kicsinosított. (Vigyázat: az előző mondat kisebb dózis iróniát tartalmaz.)
Viszont sajnos mindez nagyon távol van a valós problémáktól, ha úgy tetszik, az igazságtól, és ebben a sommásan ítélkező hozzászólók
nagyon sokat segítenek Szita Károlynak az évtizedek óta tartó szemfényvesztésben.

Szita Károly, aki többnyire arrogáns és gyáva ahhoz, hogy kritikai észrevételekre reagáljon, most megtette – köszönet persze ebben sem volt.
A valóság ugyanis az, hogy a város – helyesebben az EU – teljesen feleslegesen költött el közel húszmilliárd forintot az új közlekedési központra, ugyanis a helyközi tömegközlekedést használók jelentős része nem azt,
hanem három városi megállót vesz
igénybe a fel- és leszállásra: a Füredi csomópontot, a Fő utca – Anna utca körforgalom melletti és a Berzsenyi utcai megállóhelyeket.
Ez a tény Kaposvár közlekedésfejlesztési tervében szépen le van írva.
Megkockáztatjuk: még sokkal többen használnák a városi le- és felszállóhelyeket, ha nem lennének kénytelenek menetrendi vagy éppen közlekedésszervezési okok miatt mindenképpen felkeresni a végállomást.
Tessék mondani: mennyire van kiépítve, és mennyire felel meg pl. a Berzsenyi utcai
megálló annak az utasforgalomnak, amelynek ki van téve? Másfél méter széles járda, két pad, és egy szemetesedény napi több ezer embernek? Nyáron a déli-nyugati napsütés szinte elviselhetetlen, szél, hó, eső ellen semmi védelem, s az egész látványában is úgy gusztustalan, ahogy van.
A megálló mögötti üzlethelyiségben már meg sem lehet számolni, hány vállalkozó próbálkozott: előbb-utóbb mindenki bezárt, hisz a nap legnagyobb részében a buszra váró utasok szabályosan elállják a bejáratot.
És az ember már csak olyan: ha érzi, hogy nem törődnek vele, ő is úgy viselkedik.

Megedződik az utazó a Berzsenyi utcai megállóban: jó időben a délutáni nap, máskor hó, eső, szél teszi próbára a szerencséseket. Úgy tűnik, ők Szita Károly “Összetartozunk” című örökzöld slágeréből kimaradtak.
A megoldás tehát – amely a város vezetésében, úgy tűnik, fel sem merült – az lenne (lett volna), ha egy közeli, alkalmas ponton alakítanak ki fedett, védett, tágas megállót, automatákkal, WC-vel, wifivel, infoponttal, mobiltöltési lehetőséggel, stb., és még legalább két hasonlót a Füredi csomópontnál és a Fő utcán.
Merthogy állítólag ez egy okos, zöld, egészséges város szeretne lenni, ahol a közösségi
közlekedésre nagy gondot fordítanak – a szólamok szintjén legalábbis. Ja, hogy ezeknek az utasoknak jó része nem kaposvári szavazó, ezért tojunk a fejükre, s még le is parasztozzuk őket, annak ellenére, hogy itt dolgoznak, tanulnak, és költik a pénzüket?
A Fidesz emberemlékezet óta abból él, hogy kijátssza egymás ellen a különböző társadalmi csoportokat, és úgy tűnik, ebben is egyre könnyebb dolga van.
H. I.