Ócskavastemető, BzMot fellegvár, vasúti hulladéklerakóhely minden vonalon
Megszokhattuk már, hogy városunk tiszteletre méltó „vezetői és képviselői” csak akkor bokáznak lelkesen a nyilvánosság előtt, ha népszerűséget hozó híreket, vagy annak látszó semmiségeket közölhetnek – a rossz hírek ránk maradnak. A sok, önként vállalt, ám annál hálátlanabb feladatra amolyan „úgyis mindegy” alapon tegyünk rá még egy „ízléses” viccet is: a századparancsnok értesítést kap, hogy Kovács honvédnek meghalt az édesanyja. Hívatja a szolgálatvezető törzsőrmestert, hogy „a lehető legkíméletesebben” közölje a hírt az újonccal, aki erre sorakozót rendel, kilépteti Kovácsot, s az ökléből lószerszámot formálva az orra alá, az arcába üvölt: Kovács! Látja ezt maga? Na, ez van magának, nem anyja… Nagyjából ez volt az első dolog, ami az eszünkbe jutott, mikor a kaposvári-somogyi vasúti „viszonylatokkal” kapcsolatos új hírekről értesültünk.
No meg az, hogy az elmúlt években a helyi fideszesek, köztük a jó Heintz Tamás nyilván kihízták a „Vonatelőzés kerékpártúra Kaposvárért”, feliratú pólójukat, mert nagyon lapulnak. Mint mindig, ha férfimódra ki kéne állni a nyilvánosság elé, és bevallani: hölgyeim és uraim, ez megint nem jött össze, immár sokadszorra.
A tények röviden: arról nyilván mindenki értesült, akár utazik Budapest felé, akár nem, hogy a 41-es vonalon (tanuljuk meg a vasúti szakzsargont, mert még évekig leshetjük) jelenleg csupán Baté és Csoma-Szabadi állomások felújítása folyik, emiatt járnak vonatpótló buszok ezen a szakaszon. Az eredeti terv szerint 2014-ben Batéig, 2015-ben, tehát az idén Dombóvárig kellett volna elkészülnie a vasúti pálya felújításának, melyről több alkalommal írtunk: tudjuk, hogy használt, máshonnan kibontott elemeket használtak fel az építéshez, és, hogy a Kaposvár-Baté közti szakasz jóval többe került a tervezettnél, információink szerint ötmilliárd forintba a három és fél helyett.
A legújabb hírek szerint tehát az idénre, 2015-re csak a két állomás van betervezve, de, ami a leginkább sokkoló: 2016-ra csak a Baté-Csoma-Szabadi közti nyíltpályát ígérik, viszont a Csoma-Szabadi Újdombóvár közti szakaszt csak 2017-ben szándékozik felújítani a MÁV! Még egyszer, lassan, tagoltan: az eredeti 2015 helyett 2017 a Kaposvár-Dombóvár közti vonalszakasz-felújítás befejezési éve, értelemszerűen annak is a második fele.

Vasútépítés. Így festenek azok az új beton talpfák, amelyeket más, szerencsésebb vidékeken építenek be. Megmutatjuk, hogy lássanak ilyet, mert Kaposváron és környékén jellemzően használt, máshonnan kibontott anyagokat használnak.
Ez van maguknak, kaposváriaknak. Újabb egy év, újabb egy nyári szezon vonatpótló nyomorgás, újabb lassújelek Dombóvárig. Úgy tűnik, ez már az idők végezetéig így marad, hiszen mire befejezik ezt a nyomorult szakaszt, melyre egyébként nem is telepítették a legújabb típusú biztosító berendezéseket, így kb. a francia vagy a német vasút 1970-es színvonalát tükrözi, kezdhetik elölről a felújítást, hiszen addigra a máshonnan levetett 25-30 éves használt anyagok végképp elfáradnak.
S így van ez a megye más pontjain is, napnál világosabb, hogy Somogy mindig az ország lába kapcája volt, egy keskeny dél-balatoni sáv kivételével: az itt folyó vasútfelújításra nem sajnálja a kormány az EU-s pénzt, tehát a másét. És megint ki van a tápláléklánc végén? Hát persze, hogy Kaposvár. A Budapest-Nagykanizsa vonal balatoni szakaszának felújításánál kibontott pályaanyagok – mondhatjuk, magától értetődően – a Kaposvár-Fonyód és a Kaposvár-Siófok vonalak felújításhoz lesznek beépítve, előrelátóan már most ide depózzák őket.
Köszönjük MÁV, köszönjük Dávid Ilona. A kaposvári emberek kimondottan szeretnek lassú vonatokon, több órát zötykölődve eljutni a Balatonra, fullasztó, piszkos, ötven-hatvanéves szerelvényeken, vagy épp biciklizni mellette (l.: Heller Ágnes Bicikliző majom c. kiváló művét). És persze azoknak is köszönjük, akiknek a kaposvári emberek képviselete lenne a dolguk, s akik csak fantasztikus sikertörténetekre, Azori-szigeteki utazásokra, és lég-, bocsánat fellegvárak notórius visszaesőként elkövetett építésére futja, desedai kishajón elkövetett önünneplésre, no, meg saját hatalmuk csicskamédia és a lekötelezettek, a klientúra segedelmével való őrizgetésére.
A cikk írása közben kaptunk olvasónktól egy, mondhatni elemi felháborodás diktálta levelet, mely szintén a kaposvári-somogyi vasúti közlekedés katasztrofális helyzetével foglalkozik: véleménye szerint az nyilván jó, hogy felújítják a Kaposvár-Dombóvár szakaszt, de
„ami felháborító az az, hogy Kaposvár-Gyékényes között a személyvonatok többsége bzmot szerelvényekből van kiállítva, ráadásul a bz-s vonatok általában 1 motor plusz 1 mellékkocsi felállásban járnak, ami néhány vonatra kevés. Ráadásul most kánikula is van (és még lesz is a nyáron) és a kánikulát nem nagyon bírják a bz-k, emiatt sokszor felforr a hűtővizük, ami a vonatok késéséhez vezet. Az utasoknak meg az agyvizük forr fel emiatt. És a pofátlanság az az, hogy az itteni utasok ugyanannyi pénzt fizetnek a késéssel közlekedő szauna bz-kért meg azért a katasztrófáért, amit a vasút szolgáltatásnak nevez, mint a Balaton partján vagy éppen Pécs felé utazó embereket a klímás flirtért meg a Balaton Expresszért meg az IC-ért.”
A Balaton felé irányuló közlekedésről is szól olvasónk:

Flört a síneken: majd talán a Kaposfesten valaki lezongorázza a különbséget – így néz ki egymás mellett a Kaposvárról mindefelé járó BzMot, és a Flirt, épp Balassagyarmatra indulóban, mely közismerten a világ közepe…
„De a 36-os vonal (Kaposvár-Fonyód) is megér egy misét: a délután fél 2-kor Kaposvárról Fonyódra induló 8844-es személyvonat és a Fonyódról Kaposvárra fél 5-kor érkező 8833-as vonat is bzmot+mellékkocsi felállásban közlekedik, melyen szintén lehet szaunázni, ráadásul ezzel a vonattal elég sokan mennek a Balcsira, és egyik nap már Kaposváron nem volt ülőhely a fél 2-kor induló vonaton. De érdekes, hogy egész nap ott áll Kaposváron a Gysev szerelvény, ami 18807/18806 vonatszám alatt közlekedik Szombathely-Tapolca-Fonyód-Kaposvár és vissza útvonalon. Fél 12-től este 5 óráig Kaposváron áll gysev szerelvény mert a Máv-Start szerint gazdaságosabb a bz, mint az M41+4-5 gysev kocsiból álló szerelvény közlekedtetése…”
„…Kaposvár-Fonyód között a Pécs-Fonyód (18800-18801) sebesvonat bzmot szerelvényből van kiállítva a vágányzár ideje alatt, mindenhol megáll Fonyód felé menet, és gyorsvonati pótjegyet kell rá fizetni.”
„… a Máv-Start mindig mondja, hogy nyáron 1 millióan utaznak a Balcsira, és ezek az utasok jobb kiszolgálást kapnak, de akkor a Kaposvár-Fonyód vagy éppen a Kaposvár-Siófok vonalon utazók miért nem tartoznak bele ebbe az egy millióba? Nos, igazából a MÁV-Start így akarja megmutatni, hogy minket, somogyiakat teljesen lesz.r, mi 20-ad rangú állampolgárok vagyunk…”
Nem mi mondtuk – nyugodtan kijelenthetjük, ez a közvélekedés.
Kitartás: csak 2017 végéig kell még néhányat aludni, hogy ezek az áldatlan állapotok megszűnjenek, hisz addig valahol a Kaposvár-Dombóvár vonalon mindig lesz vágányzár, s így nyilván mi, a civilizációtól ily módon elvágott kaposváriak, eddig biztosan nem fogunk látni légkondicionált, közepes kényelműnek mondható vasúti szerelvényeket, ha már a fél életünket ezeken kell töltenünk a lassújelek miatt.
És az is pontosan tudható, hogy a Fidesz-világban egyetlen téglát, egyetlen díszburkolati követ sem tesznek le ésszerűségből, józan megfontolásból, előrelátásból – minden beruházás hatalmi kérdés „erősebb kutya alapon”. Nos, a mi kutyáink eléggé hátul csóválják a farkukat ebben a sorban: Somogyot, Kaposvárt a MÁV-beruházások terén sem veszik kutyába sem.
H. I.