Tavasz van, rügyeznek a földmérőkarók
Aki ebben a lassan éledező, quaestoros-kazahsztános-lázáros rosszkedvünk tavaszában veszi a bátorságot, és útnak indul az elátkozott 67-es úton, az persze jobban teszi, ha inkább az irtózatos kátyúkra figyel. Ha nem, akkor feltűnhet neki, hogy itt sárga, ott piros fejecskéiket kitűzőkarók ütötték fel az út mentén, szeszélyes összevisszaságban. Ezen a naiv lélek mindjárt meg is örvend: kezdődik hát a munka. A baj csak az, hogy a Közbeszerzési Értesítő szerint nemhogy tervei, de kijelölt tervezője sincs a projektnek.
A másik, hogy a cövekek helyzetéből tökéletesen kivehető: itt bizony szó sem lesz „M67-ről”, gyorsforgalmi útról, annak ugyanis számos műszaki, közlekedésbiztonsági feltétele van. Itt viszont jól látszik, és a Közbeszerzési Értesítőből is világosan kiderül, hogy a Mernye-Somogybabod szakaszon, mely kilenc részre van osztva, a községek közt csupán a mostani, meglévő pálya 11,5 tonnás burkolat-megerősítésére szól a kiírás, és jó esetben lesznek majd elkerülők a négy település (Mernye, Mernyeszentmiklós, Vadépuszta és Somogybabod) mellett.
Az elmúlt öt évben alaposan kiéheztetett Kaposvár nyilván erre is hálatelt szívvel sóhajt: mindegy, csak már történjen valami. Nyilván arra is beletörődve legyint, hogy a közbeszerzési kiírásban szó sincs a Somogyaszalóig tartó, és a falut elkerülő szakaszról, mely miatt – szerintük – az egész beruházás öt évig állt. Erről állította Szita Facebook-oldalán a Fidesz legmélyebben beépített és legagyatlanabb helyi trollja, hogy a desedai-aszalói elkerülő megépítését egy „szarházi szoclib” akadályozta meg, s szerinte ezért állt öt évig az egész beruházás. Szita kissé finomabban már az EU-ra hivatkozott, ami persze éppen akkora hazugság volt.

A szarházi szoclib, aki öt éve áll ellen a Fidesz-úthengernek: itt lenne az ideje felkeresni, és tanulni tőle valamit – már, ha nem csak némely retardált troll fantáziájában létezik
Úgy látszik, a húsvét előtti nagyhét az igazság felmutatásának az ideje, a nagypolitikában és helyben is: ahogy sorra lepleződtek le Orbán, Rogán, Kósa, Lázár ordasabbnál ordasabb hazugságai Quaestor-, és egyéb ügyekben, úgy vált világossá, hogy a 67-es út kapcsán hangoztatott minden egyes fideszes hang durván hamis. Tehát: adott egy útszakasz, amelynek a felújításáról és átépítéséről szóló tervek 2007-re teljes egészében készen voltak. Hangsúlyozzuk: engedélyes kiviteli tervdokumentációról beszélünk, nem vázlatokról. Az építés elkezdődött az M7-Somogytúr közti 11 km-rel, az utolsó szakaszt, a kaposfüredi elkerülőt 2011-ben, már az Orbán-kormány idején adták át.
A többiről a mai napig néma csend. Itt-ott a kanyarban halk nyeffegés holmi Natura 2000-es terület miatti „újratervezésről”, de alapvetően mély hallgatás, amelyben persze a helyi sajtó szokása szerint odaadó partner. A kormányrendeletekben és az EU-nak beadott igényekben (ez volna az IKOP néven futó kívánságlista) egymásnak ellentmondó információk vannak. Mindössze annyi a konkrét ígéret, mely tavaly a korteskörúton Kaposváron is villámlátogatást tévő Orbán Viktor szájából is elhangzik két nyalintás közben, hogy a ciklus végéig elkészülhet a várost az autópályával összekötő „gyorsforgalmi út”.
Tényleges előrelépésnek azonban semmi jele egészen tavaly november 19-ig, amikor a NIF, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közbeszerzést ír ki a – figyelem – „a 67-es út Mernye és Somogybabod közti szakaszának engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése, a jogerős építési engedélyek megszerzésében történő közreműködés, továbbá a megvalósíthatósági tanulmány felülvizsgálatának tárgyában”. A felhívást aztán két alkalommal itt és itt látható módon korrigálják, utóbbiban az ajánlati határnapot 2015. január 7-ről január 28-ra módosítják.
Ehhez képest viszont most, április elején ennek a közbeszerzésnek nyertese még nincs, legalábbis a hivatalos értesítő szerint. Magyarul: nincs tervező, s, miután a tervek elkészítésének határideje 2015. november 19., nyilván tervek sincsenek.
Akkor, tervek és engedélyek híján miféle munkák kezdődtek a sokat szenvedett 67-es út mellett néhány napja?

A NOL grafikáján láthatók a kormány tervei 2020-ig, és az is, hogy a 67-es nem kiemelt beruházás. Feltűnő, hogy melyik régió a mostohagyermeke az Orbán-kormánynak: a Dél-Dunántúlon semmi nem történik a következő fél évtizedben
Egyetlen életszerű magyarázat adódik, a jelenlegi hatalom hazugságokra épülő és a jogot semmibe vevő hatalomgyakorlását ismerve: valójában az eredeti, 2007-es tervek lesznek itten leporolva és a változtatás nélkül benyújtva. Ezért fordulhat elő, hogy még tervező sincs, de valakik már az egyre biztatóbb időjárást kihasználva elkezdték a terepmunkákat megelőző földmérést. Nagyjából úgy, ahogyan pár napja a vasútállomás felújításánál láttuk: a közbeszerzésnek még nem is volt eredménye, de a ZÁÉV már megjelent a konténereivel és a kerítéseivel. Mert az egész csak színjáték, sehol nincs valódi versenyeztetés.
Itt tehát valaki megint cinkelt lapokkal játszott: semmi ok nem volt arra, hogy öt évig álljon a beruházás, hogy a NIF és elődje elegánsan a sor végére taszajtsa Kaposvárt, azon kívül, hogy a már megszokott módon bizonyságot nyerhetünk arról, mekkora érdekérvényesítő képességgel bírnak a helyi fideszes politikusok, Mátrai Márta, Szita Károly, Gelencsér Attila vagy Jakó Gergely.
Erre persze az elmúlt évtizedeken edződött magyarság csak legyint: mindegy, a lényeg, hogy legyen végre egy valamennyire elfogadható út, s, hogy ne kelljen a keservesen hosszú Somogybabodon lépésben átvergődni – a többi nem számít.
Két apró baj van ezzel, amellett, hogy az építkezés öt év utáni újraindulásának nyilván mi is örülünk: így voltak ezzel az M4-es kapcsán pl. a szolnokiak is: mindegy hogyan, csak épüljön. Aztán beütött a krach: félbehagyták a beruházást, és remény sincs a folytatásra, mert a fejlesztés helyett a pénzlenyúlás, egymás kiszorítása és a nyers, rövidlátó politikai érdekek domináltak. Ez egy hasonló, a Fidesz által manipulált tisztátalan eljárásban bármikor előfordulhat.
És akkor a somogyaszaló-desedai szakaszról még egy szó sem esett. Ott egy, azaz egy darab „szarházi szoclib” öt teljes éve áll ellen az Európát térdre kényszerítő bivalyerős Orbán-kormánynak. És még mindig nem bírnak vele.
Valamit tudhat ez a csóka. Talán meg kéne keresni.
H. I.