Bónusz: Palkovics miniszter részletes, feltáró jellegű beismerése
Hetek óta egyebet sem lehetett hallani a városházi suttogó propaganda csatornáin, mint, hogy „a Karcsi hatalmas horderejű bejelentésre készül, … nagy durranás lesz, meglátjátok”. Kis pukk, mondhatni puki lett a vége: a Belügyminisztérium Heros Zrt.-je nyit egy kb. százfős, tűzoltóautó felépítmény-gyártó üzemet és szervizt. Fordítsuk le magyarra: miután évek óta egy épkézláb befektetőt nem képes felhajtani a városvezetés, Szita Károly kikönyörögött miniszter-cimborájánál némi állami alamizsnát, nézzen már ki úgy, mintha Kaposváron is lenne gazdaság. A többség nyilván be is vette volna az újabb cuclit, ám a díszvendég, Palkovics László innovációs miniszter egyetlen mondattal szétzúzta, amit a Szita-propaganda hosszú évek alatt építgetni próbál.
Újfent hangsúlyoznánk: ez egy ÁLLAMI cég, mint a régi szép szocialista időkben
a boldog emlékű Fonoda, a Csepel, s a többiek. Ne feledjük: a Kométát is állami forrásokból kellett életben tartani, s a Cukorgyár is inkább biogáz-üzem, ill. ipari műemlék, mint gazdasági tényező.
Ha beütjük a Google-be a BM Heros nevét, az elsők közt dob ki egy cikket a 24.hu-ról, Spirk Józsi ex-indexes barátunkét, mely szerint „Súlyos problémák vannak a kirívóan drágán összerakott magyar tűzoltóautókkal”. Ebben minden benne van, amit annak idején a szocialista gazdaság összeomlásának okairól tanulhattak azok, akik nem felnőttként, a saját bőrükön tapasztalták meg: méregdrága alkatrészekből, minimális saját innovációt, értéket hozzáadva, csillagászati áron.

A 24.hu címfeje: úgy tűnik, sikerült bevásárolni
Persze az állam megveszi, bármilyen – saját magától.
Így sikerült, s, hogy ezzel se maradjuk adósok, idéznénk Palkovics miniszter urat: „… ha megnézzük az ország térképét, a legtöbb régió lassan megtelik befektetőkkel. Most már Dél-Magyarországnak, azon belül is a Dél-Dunántúlnak kell következnie.”
Értik: „a legtöbb régió megtelik befektetőkkel”, így lassan a hátsó padban kucorgó hülyegyerek is sorra kerül.
Soroljunk néhányat: Zalaegerszeg: önvezető autók tesztpályája, kutatóintézettel. Szolnok: papírgyár, vasúti járműgyár, citromsavgyár, autóalkatrész-gyár. Békéscsaba (BÉKÉSCSABA!) autóalkatrész-gyár, és valószínűleg itt, de biztosan Kelet-Magyarországon lesz az Airbus helikopter-alkatrészeket gyártó óriásberuházása is – eldöntött kérdés. Hogy Győr, Szombathely, Veszprém, Székesfehérvár, Szeged, Kecskemét szóba se kerüljön.
És ti, kedves somogyi-kaposvári politikusok, mit lobbiztatok ki a térségnek az elmúlt tíz évben?
Mert most már talán nem kéne „eemúttnyócévezni”.
Persze más jó híre is volt a miniszteriális vendégnek: műszaki képzőközpont is létesül tanműhellyel a gyárban, 2020-tól műszaki mérnökképzéssel súlyosbítva! Megjegyeznénk, erre már voltak kísérletei a Kaposvári Egyetemnek, pl. a Dunaújvárosi Főiskolával karöltve: információink szerint talán, ha négyen végeztek, nem túl fényes eredménnyel.

Ez volna a Kaposvár-modell? Utolsónak lenni a sorban? Az első mondat amúgy értelmetlen, de ez a legkisebb baj.
Most jön az Óbudai Egyetem, s megváltja a világot.
Megjegyeznénk, hogy az elmúlt években, főleg a Kereskedelmi és Iparkamara által propagált, ún. duális képzés nem erről szól: utóbbiban a tanulók, legyenek szakmunkás-, technikus-, vagy mérnökjelöltek, a cégeknél, „élesben”, a termelés frontján sajátítják el a szakmát. Itt viszont egy állami vállalati tanműhely kel életre, elválasztva a gyártástól, a régi jó, szocialista mintára.
És, hogy ez a kínos, rossz érzés teljes legyen, a Palkovics-Szita duó megint bedobta a „Kaposvár-modell” kifejezést.
Már megint itt van … a hányinger. Észre kéne már venni, hogy „Kaposvár-modell” soha nem volt, és nem lesz, csupán egyféle: egy kommunista rendőrspicli, ha úgy tetszik, állambiztonsági besúgó, kezdetben néhány lelkiismeretlen szocialista politikus hathatós segítségével kiépítette a lekötelezettség, hajbókolás, talpnyalás feudális rendszerét, s most már nemcsak visszasírják a kádárizmust, hanem meg is valósítják.
H. I.