…és hogyan esett pofára sokadszor a kaposvármostos Szekeres Alán
A Marno most nem fért ki, bocsi. Már nagyon régen nincs semmi sportértéke számunkra annak, hogy a kaposvári médiacselédséget, propagandista-hadat alázzuk, őket, vagy gazdájukat, Szita Károly polgármestert szembesítsük hazugságaikkal, melyek olykor egy ötéves értelmi szintjét sem ütik meg. Csupán azért folytatjuk ezt a sokszor értelmetlennek tűnő harcot, mert eme erősen egyoldalú viták mögött mégiscsak egy város számára fontos közéleti-politikai – vagy épp kőkemény gazdasági – kérdések vannak, tények, szemben a ferdítésekkel, csúsztatásokkal, hazugságokkal. Most éppen a Kaposvárra álmodott hadiüzem ügyében…
…ahol először, még 2020-ban a Rheinmetall páncélozott harcjárműveinek
zalaegerszegi fejlesztéséről és az itteni összeszereléséről volt szó. Ennek kapcsán írtunk egy rövidet arról, hogy valószínűleg Palkovics László akkor fejlesztési miniszternek köszönhető, s persze az somogyi fideszes politikusok gyenge lobbierejének, hogy Zalaegerszegre zsákkal viszik a tíz-százmilliárdos beruházásokat, ráadásul a fejlett technológiák köréből,
Kaposvárnak viszont csak a lehulló morzsák jutnak, vagy még az sem.
Erre reagált dühödten Szekeres – igaz, csekély három hónap múlva, 2020 decemberében – s állította a következőt: „ehhez – mármint a KAPOS-T állításához – képest a napokban nyilvánosságra hozták az egyszerű tényt: a Rheinmetall Zalaegerszegre csupán a kutatás-fejlesztést viszi, a páncélosok sorozatgyártása Kaposváron kezdődik majd meg”.

Egyszerű tény, avagy ön-tökönrúgás nekifutásból: minden, amit Szekeres-Marno Alán állít, annak az ellenkezője igaz. (Idézet a Kaposvár Mostból.)
2021 áprilisában Maróth Gáspár akkori hadiipari fejlesztési kormánybiztos valóban be is jelentette, hogy „ősszel kezdődik a hadiipari gyár építése Kaposváron … 30-50 milliárd forint értékben”, és – figyelem – 300 embernek ad majd munkát! Nos, „Rheinmetall hadiipari gyár építésének” sem 2021 őszén, sem egész 2022-ben
nyilván Önök sem látták nyomát a városban, mi sem.
Tudunk viszont arról, hogy 2022 márciusában Zalaegerszegen Orbán Viktor miniszterelnök átadta azt az ötszáz (!) embernek munkát adó, hatvanmilliárdból épült komplexumot, ahol a Magyar Honvédségnek szánt 172 darab harcjárművet előállítják. Nem Kaposváron, ahogy Szekeres állította, lassan mondjuk: Za-la-e-ger-sze-gen.
Nem, csak fejlesztés, a teljes gyártás ott zajlik. Akkor ki is hazudott?
És a történetnek, hogy jobban fájjon Kaposvárnak, még nincs vége. Maróth Gáspár fentebb hivatkozott bejelentésében említette, hogy a létesítendő kaposvári gyárban először „harcászati, rádiótechnikai, elektronikai eszközökkel szerelnek fel Törökországban készült járműveket”, s ahogy ez most, néhány napja nyilvánosságot is kapott, megvalósulni látszik: elkezdték ezekbe a bizonyos „Gidrán” névre átkeresztelt, Törökországból készen szállított négykerék-meghajtású páncélozott harcjárművekbe a pályázaton nyertes HM ArmCom Zrt által szállított kommunikációs, ill. elektronikai eszközök, GPS-vevő, stb. beépítését, ám a legkevésbé sem a Maróth Gáspár által ígért „30-50 milliárdos, új építésű” üzemcsarnokban,
hanem a BM Heros Zrt. egykori, mára elhagyott telephelyén!
A BM Heros ugyanis, amit szintén az említett propagandista hölgyek-urak, s persze főnökük, Szita Károly pár éve még a kaposvári iparfejlesztés megváltójaként harangozott be, úgy lelépett Kaposvárról, mint az a bizonyos szólásbeli kurva a sezlonyról. 2020 végén az Index számolt be róla, hogy „nagy csinnadrattával adták át az állami tulajdonú BM Heros Zrt. új kaposvári gyártóközpontját”, a másfél milliárd forintból épített üzemcsarnokot, ahol
a cég „évente 150 szóló, 100 csuklós és 50 midibusz gyártását” tervezi.
Úgy tűnik, ebben is nekünk lett igazunk. A Kaposvár Most persze saját szokott
stílusában, „Kaposvár újraiparosításának egyik mérföldkövéhez érkeztünk” felütéssel tálalta az eseményt: érdemes lenne megszámolni, hányszor is használtak már ezt és hasonló dagályos-fellengzős kifejezéseket olyan projektekre, amelyekről aztán pár hónap múlva már sikkesen elfeledkeztek. A BM Heros, amely a buszok mellett könnyen boruló tűzoltóautókkal is próbálkozott, már a telephelyei közül is törölte Kaposvárt. Az elárvult üzemcsarnokban most elkezdték a Gidrán fedőnevű török harci verdákat felszerelni német elektronikával, melyekből az idén még negyven darab érkezik, ami egy katonai szakfórumon – láthatóan profi hozzászólók szerint – max. két hónapos munka.
Az pedig hamar eltelik: derék propagandistáink lassan elkezdhetnek gondolkodni azon, mi legyen a következő lélegzetelállító, grandiózus, frenetikus, utolérhetetlen „mérföldkő”.
H. I.
Címkép: a BM Heros Zrt. egykori üzemcsarnoka Kaposvár külterületén