Ebből az idén már egy kapavágás sem lesz
Ma került fel a Közbeszerzési Értesítő honlapjára az a korrigendum (módosítás), amelyben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. július 22-ről szeptember 15-re változtatja a 67-es út „Vállalkozási szerződés Kaposvár és az M7 autópálya közötti R67 jelű 2 x 2 forgalmi sávos gyorsút Kaposfüred és Látrány elkerülő utak közötti szakaszának kivitelezése” című kiírásának beadási határidejét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy – ellentétben a helyi sajtóban nemrég megjelent, szokásosan hurráoptimista feltevésekkel – az idén már szinte biztosan nem kezdődik el a tényleges munka: a beadástól számítva legalább egy hónap az érdemi döntéshozatal, az esetleges fellebbezésekről és további bonyodalmakról nem is beszélve. Így már nagyon derűlátónak kell lenni ahhoz, hogy valaki arra számítson: az idei télvíz beállta előtt megindulnak a földmunkagépek.
A 67-es nagy kalandja tehát tovább folytatódik: kérdés, hogy mi indokolhat egy közel kéthónapos határidő-módosítást. Úgy sejtjük, a szokásos beruházási-lenyúlási rendszerbe csúszhatott némi hiba: pl. kiderült, hogy nem elég az egyfolytában csökkenő összeg arra, hogy a megfelelő „alkotmányos költségek” plusz Voldemort nagyúr zsebpénze is kijöjjön belőle, így aztán némi újratervezés szükséges.
Talán még nem felejtették el a KAPOS-T olvasói, hogy a 67-es útra állítólag elkülönített összeg folyamatosan apad: az eredeti, valamivel több, mint 77 milliárdból, amelyet tavaly októberben Orbán ígért, s amelyet az év elején még Szita Károly is büszkén hangoztatott, pl. a január 28-i közgyűlésen, nos, ebből év közepére már csak 51 milliárd maradt, amint ezt Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkártól június 2-i sajtótájékoztatóján megtudhattuk. Nemrég viszont arról értesülhettünk, szintén kormányforrásból, a 1422/2016 sz. határozatból, hogy egyelőre csupán 26,2 milliárd forint áll rendelkezésre a 67-es úthoz.

Nem vidéki illuminátusok divatbemutatója: a Megyei Jogú Városok Szövetségének szombathelyi sajtótájékoztatója. Középen a mester, Szita Károly, jobbról Puskás Tivadar szombathelyi polgármester és Tasó László államtitkár, ministránsok. Utóbbiaknak még gyakorolniuk kell a kéz- és fejtartást. (fotó: nyugat.hu)
Csak nehogy a végén még szegény Mészáros Lőrincnek kelljen fizetnie azért, hogy nekiállhasson betonozni valahol Mernyeszentmiklós és Vadépuszta között…
Majdnem teljesen biztosak vagyunk abban, hogy a mostani határidő-módosítás és a folyamatos pénzcsökkentés összefügg, és a háttérben kemény lobbicsata zajlik: talán rég megvan a nyertes, de egy kicsit jobban ki kell bélelni a már így is puha fészket. Az is lehet, hogy az egyre szűkülő forrásokkal való játszadozás ismét csak Orbán műve: hadd harcoljanak, hízelegjenek, teperjenek a polgármesterek a soványodó koncért: aki mélyebbre nyal, több fejet nyújt át tálcán, több sorstársát tudja bemószerolni a „nagyembernél”, az majd egy kicsit többet kap. Vagy nem.
Persze, ha minden csupán az érintett polgármester jellemhibáin múlna, Kaposvárra már húsz éve kétszer nyolcsávos sztráda vezetne…
Ami tehát biztos, kivitelező a 67-esre csak szeptember 15-e után lesz, és akkor sem nagyon hirtelen. Új játékos lépett be ugyanis a ringbe, a mi jó édes Lajosunk, a Simicska. Nemrég vált egyértelművé, hogy, miután a bíróság felülvizsgálta ügyüket, a Közgép újra teljes jogú résztvevője lett ennek a irdatlan, sok száz milliárdos piacnak. A cégtől, illetve a versenytársaktól jövő visszajelzések alapján tudni lehet, hogy „a Simicska-cég azt teszi, amit a szakítás után gyakorolt: annyi pályázaton indul el, amennyin csak tud, olcsó árajánlattal vág a versenytársak alá, s mivel ezzel sem nyer, megtámadja a tendereket. Ezzel a technikával korábban hónapokra blokkolta az infrastruktúra-fejlesztésre szóló közbeszerzési eljárások eredményhirdetéseit. Simicska azt ígérte a G-nap után, hogy „minden jogi lehetőséggel” élni fog a Közgép védelmében, és a jelek szerint nem tesz mást most sem”. A Világgazdaság cikkét idéztük.
Az is lehet, hogy már éppenséggel miattuk áll a balhé, és a NIF Zrt. így próbál időt nyerni, míg a kormány ki nem talál valamit Simicska és a Közgép ellen.
Mindezzel együtt egy újabb, tipikus, de egyúttal kétségbeejtő körülményre is utalnunk kell: a jelenlegi 67-es néhány szakaszon már most gyakorlatilag járhatatlan. Konkrét tengelytöréssel, gumironcsolódással fenyegető kátyúk, gödrök és felmaródások vannak az út számos szakaszán, amelyekre már nem fordítnak gondot, mert „úgyis készül az új út”.

A zenélő 67-es út: még talán emlékszik mindenki, hogy azt ígérték: zenélni fog a 67-es. Csak nem tették hozzá, hogy csontzene lesz… (illusztráció)
Egy fenét készül. Még a holdban sincs, és mire egyáltalán néhány szakasz a megvalósulás közelébe kerül, a régi ténylegesen járhatatlanná válik, és csak a gondviselésnek lesz köszönhető, ha elkerülik az itt járók a súlyos baleseteket.
Inkább már ezeknek a szakaszoknak a felújításán kellene gondolkodni, bár az ilyen katasztrofális utakon talán a teszetoszaság magyar világcsúcstartói könnyebben utolérik egyszer az őket orruknál fogva vezető hazudozókat.
H. I.