Borítékolható volt, hogy Orbán hajthatatlan lesz útsarc-ügyben, hiszen a dolog lényege pontosan ez, a netadó elleni tiltakozásra adott durva hatalmi reakció. Nem kell? Van másik, sokkal rosszabb. Önnön lényegét hazudtolta volna meg, ha bárkinek is enged. Erőfitogtatás, s persze próbakő: mennyire lojális még a hozzácsapódott siserahad, melyik fideszes defterdár mer akár csak megnyikkanni is, ha helyi pozícióját veszélyeztetve látja. És mindez nem szól másról, mint a nyers erőszakról, hisz a belőle származó bevétel olyan csekély, hogy adószakemberek számítása szerint – hasonlóan a netadóhoz – a járulékos költségei lényegében fel is emésztik. Arról szól, amiről a felcsúti kert végébe épített stadion: „én bármit megtehetek”. Egy biztos: a kaposvári, fülüket-farkukat behúzó fideszes funkcionáriusok miatt valóban bármit, ezt az elmúlt napokban bebizonyították. A birkák hallgatnak.
És Orbánnak még csak meg sem fordul a fejében, hogy mennyit árt éppenséggel saját rendszerének is a kapkodó, átgondolatlan, esetenként abszurd sarccal, amely többek közt olyan képtelenségeket produkál, mint a két megyei matricával használható Duna-hidak agyréme. Ebből az egyik eszelős tétel erősen érinti a kaposváriakat is: ha balsorsuk egész véletlenül keleti irányba, pl. Szeged felé vinné útjukat, ahhoz, hogy átkeljenek az egyébként alig használt szekszárdi Duna-hídon, és ne kelljen a kényelmetlen, zsúfolt és balesetveszélyes bajai hidat ill. az oda vezető utat igénybevenni, a tíz-egynéhány kilométerért csekély tízezer forintot, nem egy, hanem mindjárt két megyei matrica árát kell kipengetni.
Teljesen egyértelmű, hogy, amíg egy útszakasz nincs kész, torzó, mint a lassan két évtizede hamvába holt M9-es, erkölcstelen dolog díjat szedni a használatáért. Ezt, mármint az erkölcstelenséget persze az etikaoktatást alsó tagozattól kötelezővé tevő Orbán-kormánytól már megszokhattuk. A gyávaság erkölcstelenségét pedig – a szintén alsó tagozatos – helyi sajtótól, akik persze most is kristálytiszta metszetét adták, meddig képesek elmenni a hazudozásban, szolgalelkűségben és szerecsenmosdatásban.

A Megyei Jogú Városok Gittegylete január 3-án még nem tud Szita Károlyról, s arról sem, hogy bármi ellen tiltakoztak volna az elmúlt öt évben…
Közismert médiaelméleti tény, hogy létezik az ún. „fehér” és a „szürke”, hatalmat kiszolgáló propaganda. A „fehér” esetünkben az egybites Kapos és a Somogy Tv, ill. a Kaposvár Most: végtelen együgyűséggel veszik át az MTI „jóhíreit”, mely persze az ország első számú, iparosított technológiát használó hazugsággyára, erős kaposvári képviselettel. Részükről a dolog le van tudva, nem ostromolják kérdésekkel a képviselőket, mint ahogy ez a Somogy Tv december 29-i „Miért?” c. adásából, melyről mi is megemlékeztünk, szépen kiderül. Kresz László, az egykori tévészerelőből lett, többszörösen levitézlett főszerkesztő vagy negyedóráig kényezteti verb…álisan Gelencsér Attilát öt diplomája ügyében, de eszébe sem jut megkérdezni:
„És mi a helyzet képviselő úr, az útdíjjal? Meg tetszett szavazni? Mi a véleménye arról, mennyire lesz ez jó a kaposváriaknak, akik azt várják, hogy Ön képviselje az érdekeiket? Hol és mikor szólalt fel ez ügyben? Egyáltalán hol és mikor szólalt fel bármilyen ügyben Kaposvár érdekében?”
Önök szerint elhangzottak ezek a kérdések? Nem, nem hangzottak el. Netán a „szürke” propagandát nyomó Somogyi Hitlap felkereste a kormánypárti funkcikat, és nekik szegezte? Nem, nekik sem erre szól a megbízásuk: azt kellett nyomniuk minden lehetséges alkalommal, hogy Szita Károly, aki már közismerten a rendszerváltás előtt is a demokratikus ellenállás vezére volt Kaposváron, hevesen tiltakozott az útadó ellen. Kezdték itt, aztán folytatta Szűcs „nagyondrukkolokszitakárolynak” Tibor itt, s befejezte Fónai Imre ezzel, ahol mellesleg totál hülyét is csinált magából: miután már a legutolsó hozzászóló számára is világos volt, hogy az M7 Veszprém megyei szakaszán is fizetni kell – Orbán kemény, nem szórakozik – Fónai még mindig győzködte a Sonline olvasóit, hogy nem, nem kell, s csak jóval később módosították a cikket.

Tiltakozás? Álmaidban, mucika. Nem tiltakozott senki semmi ellen, csupán előadtak egy alázatos kérést, de Szita azt sem merte személyesen elmondani.
Csakhogy Szita Károly egy vak hang erejéig sem tiltakozott sehol, hiába sulykolják ezt a nyilvánvaló hazugságot hűséges propagandistái. A Megyei Jogú Városok Szövetsége – a Google tanúsága szerint – utoljára hivatalosan 2009-ben tiltakozott az iparűzési adó tervezett elvonása ellen. Szita – ahogy már említettük – a MJVSZ tisztújítóján frissen megválasztott elnökként hallgatott, mint a sült hal, helyette a leköszönő Kósa Lajos rebegett valami olyasmit, hogy „kérik”, ill. „nem javasolják…”. Ugyanezt tette másnap Szita az M1 reggeli műsorában megtoldva azzal, hogy „egyelőre nem javasolják”. Ebből lett aztán „tiltakozás”, és „megtorpedózás”, utóbbi Fónainál.
Szita, mint a kaposvári Torpedó? Arra, hogy Szita Károly kit, és mikor torpedózott meg utoljára, várjuk olvasóink tippjeit…
Említenénk egy közismert példát a Somogyi Népizé kissé beszűkült horizontú demagógjainak, hogy a fideszesek közül ki tiltakozott igazából: Hende Csaba volt, Szombathely országgyűlési képviselője. Pedig neki van mit veszteni: honvédelmi miniszter. Ennek ellenére a következőket mondta a 86-os út ügyében: „elfogadhatatlan … igazságtalan, diszkriminatív döntés született … semmilyen észérv nincs, ezért tiltakozom a döntés ellen”. Na, ez valóban tiltakozás, amit pedig a Somogyi csinál, az Szita – és Gelencsér – gyávaságának és meghunyászkodásának hazug átfazonírozása. Mátrai Márta ott sem volt, ő nyilván parlamenti háznagyként a mosdók folyékony szappannal való ellátottságát ellenőrizte.

Megtorpedózni, mi? Hát, ha Somogyiéknál ez számít torpedózásnak, nem irigyeljük az érintett asszonyszemélyeket…
Mindez meg is látszik Kaposváron, s persze Szombathelyen szintén. Ők – nyilván Hendének is betudhatóan – megkapták azt a százmilliárd forintot, melyből valódi, négysávos gyorsforgalmi lesz Győrig a kulcsfontosságú 86-os út.
Nem majd, valamikor, 2042-ben, hanem most. És már épül, ellentétben a 67-es úttal, mert az nem épül, és még sokáig nem is fog.
Update: Az írás elkészülte után jelent meg a hír a 444.hu-n – az Északhírnökre hivatkozva, hogy „lekerült az M30-as autópálya Miskolcot elkerülő, utolsó hat kilométeres szakasza a díjköteles sztrádaszakaszok listájáról. Állítólag a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. „helytelenül jelölte” díjkötelesnek az érintett pályarészt” mert az csak főút. A Magyar Narancs információi szerint a diadalt máris kisajátította magának a Borsod megyei Jobbik: szerintük az ő tiltakozásuknak köszönhetően hátrált meg a “Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.” (már ilyen is van, anyátok).
Úgy látszik mégis vannak, akik egyenlőbbek a többi állatnál.
H. I.