Újabb gumicsont reménykedő dél-dunántúliaknak
Sajtótájékoztatón jelentette be szeptember 24-én – nem is akárki – Palkovics László innovációs és fejlesztési, lassan már mindenügyi miniszter Mohácson, hogy hamarosan elkezdődhet a leges-leges-legújabb Duna-híd, a mohácsi tervezése, amely az M9-es autópálya részeként Magyarország déli, leszakadófélben lévő részeit kötné össze. Ismerős? „Mi az hogy, nagyon is!” Éppen az első Orbán-kormány volt, amely Szekszárd mellé – ugyancsak a déli autópálya ígéretével húsz évvel ezelőtt odarittyentett egy, a semmiből a semmibe vezető hidat. Most ismét, sokadszorra is bedobták a gumicsontot…
…pedig már csak egy újabb fél évszázadot kell várni (azóta tervezgetik a déli autópályát), s arra a világ technológiai fejlődése eljut odáig, hogy a személy- és teherszállítás kizárólag a levegőben, drónokkal zajlik, s a probléma megoldódik magától. Szóval
nem kéne elkapkodni erre a kis időre.
A Magyar Építők című … khm, „közlöny” tudósított a jeles eseményről, ahol elhangzott, hogy „jövő év első felében lezárulhat a mohácsi négysávos, mintegy 800 méter hosszú Duna-híd tervezése, így másfél-két éven belül megkezdődhet a létesítmény kivitelezése”. Valakinek sok hídeleme van eladó? Már a nemrég sikeres közbeszerzésen átesett paksi Duna-híddal kapcsolatban is komoly aggályok merültek fel: a G7 c. gazdasági portál szerint soha meg nem térülő, értelmetlen beruházás lesz, olyannyira, hogy
minden egyes átkelés háromezer forintjába fog kerülni az adófizetőknek.
Erre most Mohácsnál is építenek egyet, s nem is nagyon titkolják, hogy a hídra az egyelőre súlyosan veszteséges, Csányi Sándor oligarcha tulajdonában lévő nagy kapacitású mohácsi vágóhíd miatt van szükség. Azt kéne ugyanis bekötni a gyorsforgalmi úthálózatba, s főleg összekötni a szintén Csányi birtok szegedi Pickkel.
Hogy ennyire azért ne lógjon ki a ló- vagy inkább disznóláb,
Palkovicsék ismét bedobták a köztudatba az M9-est, csak most már egy Kaposvár-Pécs nyomvonalról beszélnek, amely így logikus módon folytatódna Mohács érintésével Szeged felé. Márciusban mi is írtunk már erről a Pécs felé menő változatról, s ma is szerencsésebbnek gondolnánk az eredeti, Szekszárd-iránynál, de egyúttal szinte kivitelezhetetlennek is. Nem kell földrajz szakosnak lenni hozzá: egy ideális nyomvonalnak épp csak a Mecsek nevű hegység áll az útjában.
Persze semmi sem lehetetlen, feltéve, ha Mészáros Lőrinc rendel még gyorsan egy-két raklapnyi számlatömböt a felcsúti nyomtatványboltból…
Lássuk be, ennyire nem fontos a Dél-Dunántúl senkinek.

Illusztráció és idézet a Magyar Építők cikkéből: látható egyrészt a – szerintünk kamu – új nyomvonal, s az idézet, mely szerint “sugarassá” kéne tenni a gyorsforgalmi úthálózatunkat. Közben épp az a baj vele, hogy sugaras szerkezetű, s hiányoznak az észak-déli, kelet-nyugati tengelyek.
A mohácsi hidat viszont megépítik, biztosak lehetünk benne.
Ez nyilván úgy megy, hogy a megfelelő hídépítési kapacitást működtetni kell, mert csak így lehet a köz- és EU-s pénzeket megfelelő tempóban a magénzsebekbe áramoltatni. Megépítették a szekszárdi hidat is a semmibe, s a kutya se ugatta meg őket: lassan egyszerűbb lenne, ha a csókosok konzorciumát megbíznák
azzal, hogy építsenek hosszában egy hidat a Dunán.
Nyilván ehhez is tudnának ideológiát gyártani, ám a Pécs-Kaposvár szakasszal kapcsolatban erős kétségeink vannak: ez most nyilván csak arról szól, hogy ismét levegyék a napirendről (már amennyire ott volt) a Kaposvár-Szekszárd-részt. Olyan ez, mint mikor a sóher apuka azzal vigasztalja a bicikliért síró gyerekét, hogy „nem baj kisfiam, érettségire majd kapsz egy motort”.
A mohácsi híd beharangozójáról azért sokat elárul,
hogy a Magyar Építők tudósítása szerint elhangzott: „az állam arra törekszik, hogy az autópályák hálózata sugarassá váljon”. Uramatyám: ember, hát éppen az vele a baj, hogy sugaras, hogy szinte minden gyorsforgalmi út Budapestről indul!
Nos, annak a meg nem nevezett minisztériumi címeres ökörnek, aki ezt mondta, biztosan nem napocska volt a jele az óvodában, viszont nyilván milliókat keres, és nagy jövő előtt áll.
Hogy miért került a felvezetésbe egy briliáns Gyurcsány-idézet?
Nos, mikor eltapsolt tíz- és százmilliárdokról, értelmetlen, haszontalan beruházásokról van szó, soha ne feledjük a Pécsre vezető M6-os autópályát, minden idők legbetegebb állatorvosi lovát. Vannak szép hagyományaink a dél-dunántúli közlekedésfejlesztés terén.
H. I.