És mennyien irigylik Kaposvár lakóit…
Mai hír, hogy a Mészáros Lőrinc-közeli, állami megrendelésekkel kitömött 4iG bejelentette, hogy mégsem veszi meg a Magyar Telekomtól a T-Systems-t, amely közismerten a szanaszét hájpolt, lassan a kormányzati lopás új szinonimájává váló „okosváros-projekt” gazdája – nyilván ezért is vetett rá szemet a nemzet mindenkinél okosabb strómanja. Most ugyan megdöccent egy kissé a mesterterv, de mi ennek apropóján felidéznénk egy nyári eseményt, amelyen, pontosabban azon, ahogy ott Szita Károly előadta magát, szénné röhögtük volna magunkat, ha nem érezzük azt a bizonyos „szekunder szégyent”, amelyet mások kínos szereplése miatt szoktak a jobb érzésűek.
A napi.hu számolt be erről a T-Systems által szervezett júniusi eseményről – ne hibáztassuk őket, promóciós cikkről van szó – mely ezzel a meghökkentő felvezetéssel indul: „sokan irigyelhetik Kaposvár lakóit, ahol a városvezetés a modern technológia adta lehetőségek révén jelentős rezsicsökkentést ért el, és egyebek mellett elkerült egy 30 százalékos áremelést a tömegközlekedésben”. Uh, azannya.
Hagyjuk is, hogy a konferencia többi résztvevője is csupán egymást próbálta
felülmúlni a súlyosabbnál súlyosabb közhelyek hajigálásában, maradjunk mi csak kedvenc polgármesterünknél, aki egészen vad dolgokat állított – persze mindent személyes érdemének betudva. Mert, úgymond Kaposvár „egy lépéssel a többiek előtt” jár, s az „egyik mintapéldaként jelent meg a konferencián”.
Szita kiindulópontja az volt, hogy az okosságot elsősorban az energiatakarékosságban
kell megtalálni, ez volna az alap. Ez önmagában még akár meg is áll(hat)ná a helyét, azonban szerintünk csupán egyik eleme az okosvárossá válásnak, amely sokkal inkább egyenrangú, egymás mellett létező rendszerek együttműködő hálózata.
Beszédében akaratlanul kibökte, hogy a távhőhálózat bővítése kényszerűségből
történt, mert, mikor a távfűtéses házakat elkezdték szigetelni – és, tegyük hozzá, egyedileg mérni a fogyasztott hőmennyiséget – a felére csökkent a távhőkapacitás kihasználtsága. Ezt azzal próbálják kompenzálni, hogy „korszerűsítés” címén újabb középületeket (pl. a Csiky Gergely Színházat) vontak be a távhőszolgáltatásba. Ezzel el is árulta, amit korábban mi is megírtunk:
a város feltúrása és a távhő mostani bővítése csupán az önkormányzatnak lesz jó.
Környezetbarátnak sem mondanánk, mert a vezetékekben képződő veszteség húsz százalék, tehát egyötöde a megtermelt hőnek. Ez a jelenlegi állapot: még azzal, hogy a Kanizsai utcai fűtőműtől egyre távolabbi pontokat kapcsoltak be az idén, rosszabbodni fog. Ilyen nagyságrendű veszteséget sem környezetbarátnak, sem energiatakarékosnak nem neveznénk.
Itt említettük azt is, hogy a biomassza-fűtőmű körül is egyre több a kétség:
most pl. az Átlátszó írt róla – részben a KAPOS-T nyomán – hogy Kecskeméten pl. petíciót indítottak a hasonló fűtőmű építése ellen.

A napi.hu, ez az amúgy színvonalas és kritikus gazdasági lap is bedőlt a fellengzős hadováknak. Szita Károlynak sikerült egy olyan monológot előadni, hogy még a kötőszavak hitelességében is kételkedni támad kedvünk.
Szita a hulladékfeldolgozással folytatta: szerinte chipekkel látták el a kukákat,
hogy „mérjék, mennyi szemét képződik a háztartásokban, s a nem fizetőket ki tudják szűrni”. Nettó hazugság, ráadásul sült baromság. Aki látta már, hogy a borítják bele a kukásautóba a srácok a szemetes edényeket, tudja: csak Hadházy Ákosnak van arra megfelelő szókincse, mi van Kaposváron „okoskuka” helyett.
Maximum a kaposvári polgármester szövegét lehetne szelektálni, de sok
újrahasznosíthatót nem találnánk benne. Ugyanis a közvilágítást is előszedte, holott pontosan tudható, hogy semmiféle megtakarítás nem képződött a lámpatestek lecserélése után! Vagy talán azt akarja mondani valaki, hogy harminc százalékkal több utca lett a városban?
A következő, kaposváriaknak már amolyan „könyökös” téma a buszpark lecserélése CNG-meghajtású járművekre. Egyrészt sokadszor mondjuk el, hogy, a gáznak, mivel szénhidrogén-származék, mint az olaj, a széndioxid-kibocsátása semmivel sem kisebb, csupán az egyéb káros anyagokból jut kevesebb a levegőbe. És persze az sem igaz, hogy biogázzal hajtanák a buszokat, csupán „becserélik” a
Cukorgyárból származó, annak közelsége miatt olcsóbb biogázt földgázra.
Kérdés persze, mi lesz, ha a borúlátók jóslata bejön: mert vannak, akik a magyar répacukor-gyártás korai végét jósolják…
Szita még sikeresen összemosta a tömegközlekedés teljes költségét az önkormányzati ráfordítással – Kaposvár és Debrecen összevetésekor – egy három és félszer nagyobb város, több mint ötven buszjárat, trolibusz- és villamosvonalak – köhög a bolha. A legnagyobb hazugság, hogy azért lenne Kaposváron ennyivel olcsóbb a tömegközlekedés, mert gázhajtású buszok vannak. Amúgy nem is olcsóbb, ha beleszámítjuk, hogy Debrecenben – ha már ennél maradunk – mennyivel hosszabb távokat tehetünk meg
egy sokkal jobban szervezett, komfortosabb szolgáltatást igénybe véve.
Kovács Katalin környezetfejlesztési igazgató is szót kapott a konferencián, persze nem arra szólt a felhatalmazása, hogy leleplezze, milyen bődületes marhaságokat is hordott össze a főnöke. Az Elena-programról beszélt, amely éppen olyan porhintésnek tűnik, mint a többi blabla: hat város szövetkezik arra, hogy közösen tervezik meg a jövőben az energiahatékonysági beruházásaikat, s a tervezéshez (!) kapnak 4, azaz négy százalékos támogatást, s aztán a hat város összesen kilenc milliárdra pályázhat.
Kicsit soványka cucc ez, de arra jó, hogy nagyon sokszor és nagyon nagyokat
lehessen mondani róla. Majd biztosan lesznek Mészáros-közeli csókos cégek, amelyek rendeznek erről is konferenciát, ahol a fentiekhez hasonló kóklerségek elhangozhatnak, hogy aztán az urak és a hölgyek – a szó közvetlen és átvitt értelmében – nekieshessenek rogyásig terített büféasztaloknak.
H. I.